Niemand wil graag ziek worden, maar dat ligt niet in onze handen. De meeste mensen hebben op een bepaald moment in hun leven medische zorg nodig en moeten terugvallen op de dekking van de ziektekostenverzekering. Het is dus essentieel om altijd verzekerd te blijven en uw polis op of voor de vervaldatum te verlengen.
De meeste zorgverzekeringen zijn een jaar geldig en de verzekeringnemer moet deze aan het einde van de looptijd met nog een jaar verlengen. Aan degenen die hun mediclaim of zorgverzekering niet op tijd verlengen, geven de zorgverzekeraars een tweede kans, de zogenaamde aflossingsvrije periode voor het verlengen van de zorgverzekering. De respijtperiode voor verlenging van mediclaim is dus de extra tijd die polishouders krijgen om de premie te betalen en zonder onderbreking van de voordelen van hun ziektekostenverzekering te blijven genieten.
De respijtperiode voor het verlengen van de ziektekostenverzekering varieert meestal van een week tot 30 dagen. De aflossingsvrije periode voor de zorgverzekering is als een reddingslijn en moet als zodanig worden gebruikt. Als u de premie niet binnen de respijtperiode betaalt, vervalt uw polis en verliest u alle voordelen samen met de privileges en loyaliteitspunten die u in de loop van de tijd moet hebben verdiend.
De uitstelperiode van de ziektekostenverzekering moet niet worden verward met de wachttijd. De wachtperiode is wanneer nieuwe verzekerden moeten wachten voordat ze een uitkering krijgen van de zorgverzekering. De in deze periode ingediende vorderingen worden afgewezen.